Ośrodek Kultury Ruczaj Facebook
Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera

W krainie czardasza

13 lutego (środa), godz. 9.45, 10.45, 11.45, 12.45
15 lutego (piątek), godz. 11.30, 12.30 

Wykonawcy:  Sylwia Frączek – sopran, Adrian Domarecki/ Marcin Kotarba– tenor, Anna Górna – cymbały, Wojciech Marcinowski – skrzypce, Emilia Bernacka  - fortepian

1. Prezentacja cymbałów – improwizacja
2. Bela Bartók - Taniec rumuński op. 8a
3. Imre Kalman – „Czardasz, o czardasz” aria Sylvy z operetki „Księżniczka czardasza”
4. Franz Lehar – czardasz Ilony "Kiedy skrzypki grają" z operetki „Cygańska miłość”
5. Fred Raymond - aria "Oj, Juliszka" z operetki „Błękitna maska”
6. Imre Kalman - aria "Graj, Cyganie" z operetki „Hrabina Marica”
7. Vittorio Monti – Czardasz (skrzypce solo)
8. Imre Kalman - duet „Ach, jedź do Varazsdin” z operetki „Hrabina Marica”

Nasze lutowe audycje wprowadzą publiczność w radosny roztańczony nastrój karnawału, gdyż tradycyjnie w tym okresie staramy się opowiadać ciekawostki ze świata tańca. Tym razem bohaterem naszych opowieści będzie czardasz, taniec węgierski, który podobnie jak polskie tańce narodowe wywodzi się z tańców ludowych i podobnie jak one, z czasem ”wszedł na salony”. A stąd był tylko krok do kariery europejskiej, a nawet międzynarodowej, gdy w wieku XIX kompozytorzy węgierscy zaczęli przodować w Europie w tworzeniu operetek. Ta forma sceniczna przypadła ogromnie do gustu bardzo szerokim kregom słuchaczy, bo w odróżnieniu od opery posiada lekką, zabawną treść, łatwo wpadające w ucho melodie, a dialogi bohaterów nie są śpiewane, lecz mówione, a więc zrozumiałe dla wszystkich. 

Cechą charakterystyczną muzyki węgierskiej jest jej splatanie się z melodiami cygańskimi, gdyż Romowie (jak dziś mówimy) licznymi taborami przemierzali równiny ówczesnych Austro-Wegier.

Mamy nadzieję, że naszej publiczności spodoba się ta mieszanka muzyki wegiersko-cygańskiej zaprezentowana w wiązance słynnych arii operetkowych.

Zespół muzyków Filharmonii Krakowskiej

Bilety: 6 zł